lördag 11 januari 2014

RANTAMORS POTATIS/GRÖNSAKSTERRIN.

I går kväll satsade jag på att göra en potatis och grönsaksterrin,
hade så mycket fina grönsaker och rotfrukter i kylen.
Började med att koka
3 st potatisar och 3 morötter i 15 minuter
kokade sen blomkål och broccoli lätt
saltade.
Sen skivade jag lite succini och saltade dom lätt för att dra ut lite vätska.
Några sockerärter,
och en bit purjolök som jag finhackde.
Allting varvades i en kakform som jag inte smorde utan använde bakplåtspapper.
Vispade 3 ägg med ca 1 dl grädde
smaksatte med riven pepparrot
basilika, salt och peppar.
Ovanpå strödde jag lite ost och lite pizzakrydda.
In i ugnen i ca 35-40 minuter,
eller till att äggstanningen har stannat.
För att kunna skiva upp terrinen ställde jag ut den för att kallna,
men man kan med fördel göra denna maträtt dagen innan den ska serveras.
Ett gott innanlår av en älgkalv fräste jag på i pannan och in i ugnen med stektermometer.
Sen hade jag kokat ned en underbar rödvinglöggs sås av,
lite starkvinsglögg från julen
lite rödvin
charlottenlök, vitlök
chatney av tran/arionabär
salt och peppar och en lite nypa socker.
Mums, mums...

Tjingelingen från Rantamor.

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Smaskens, så gott det ser ut.
Visst är det roligt att titta efter vad man har i frysen och konstatera att där finns många goda skatter. Nu gav du mig idéer också.

Snålvattnet rinner här efter dina fina bilder

Karinkram

Herr Nilssons Fru sa...

Måste bara testa denna - låter hur gott som helt o lite annorlunda, helt nytt för oss.
Kramiz