fredag 24 januari 2014

RANTAMORS otroligt goda INDISKA KYCKLING-GRYTA..

I kväll var det läge för en god kyckling gryta hos Rantamor.
Här ser vi alla råvaror, häng med....
1 styckad kyckling
1 burk kokosmjölk+ lite grädde
2 äpplen
2 bananer
3 morötter
1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 tsk red currypasta
2 tsk curry
1 tsk riven ingefära
1 tsk spiskummin
1 tsk sambal olek
en skvätt sveet chilisaure
salt...
I med allt i en gryta och sen stekte jag på kyckling bitarna lite
och i med dom alla i grytan,
där allt fick puttra på i 55 minuter.
Sen smakade jag av grytan och lade till lite kryddor,
om man vill ha lite sting i grytan.
Allt fick ligga i grytan och gona på medans
riset kokade.
För två personer,
1,5 dl jasminris som jag sköljer väl,
kokar upp vatten och kokar riset i 10 minuter,
slår av allt vatten i en sil och tar lite olivolja i kastrullen,
där jag lägger ned riset igen och på med en handduk och lock i  12 minuter
på svag värme.
Allt blev gott och jag lade i den andra bananen när allt var klart,
för att den inte skulle koka sönder.
Kan säkert ta ananas istället.
Det var så gott att Rantafar tog lite mera...
Hade jag bjudit gäster hade jag bakat ett gott vitt bröd till för att ta upp den goda såsen.

Lycka till alla.

Inga kommentarer: